2014. április 3., csütörtök

Tévhitek a táplálkozásról és testformálásról

Az ember alapvetően igyekszik megfelelni saját, és gyakran mások elvárásainak is. Ezek az elvárások azonban egyre inkább a médiában és köztudatban olyan kialakított ideált állítanak fel, amely miatt képesek vagyunk értelmetlen diétákba kezdeni, vagy rossz edzésterveket követni. Ez alkalommal tehát szeretnék tisztázni pár felvetést, amelyről időről időre elhisszük, hogy jó lehet számunkra, vagy csak szimplán tévesen él bennünk!


1. Értelmetlen diéták
Igaz, nem vagyok sem táplálkozás-szakértő, sem képesített edző, de annyival talán én is tisztában vagyok, mi a normális ütemű, egészséges fogyás. A leginkább női magazinok címlapján hirdetett jól csengő diétanevek gyors és hatékony súlyvesztést ígérnek, de legtöbbször annyit érnek, mint amennyiért megvettük az adott lapot. A végtelenségig lehetne sorolni a különböző módszereket, legyen az 90-akárhány napos, vagy ilyen-olyan Atkins..

Ami fontos, hogy ismerjük meg saját testünk működését, és hangoljuk össze az egészséges táplálkozás alapszabályaival. Habár vannak diéták, melyek segítségével gyorsan, viszonylag nagy súlytól tudunk megszabadulni, de legtöbbször vissza is szedjük, és kialakulhat a jojo-effektus. Az egészséges fogyás heti 1 kiló mínuszt jelent, nem többet! Ahhoz, hogy szervezetedet ne zavard össze, és ne jelentkezzenek a bőrödön tonnaszámra a striák, lassan, de biztosan kell haladni a karcsúság felé. Értem én, hogy a mai felgyorsult világban mindenki azonnal akar mindent, de valójában pont ez az, amiért ezek a hangzatos módszerek kudarcot vallanak; nem tanítanak meg várni, nem beszélnek a türelem fontosságáról! 

És akkor az apróbb tévhitek:

  • "6 után nem eszem!" Valójában az emésztésünk nincs időhöz kötve. Nem az étkezések számának csökkentésében van a tartós fogyás kulcsa, hanem az ételek minőségének megválogatásában. Ugyan estefelé már ajánlott csökkenteni a bevitt szénhidrát mennyiségét, de ez nem jelenti a vacsora elhagyását. Fogyassz egy könnyebb salátát némi sovány hússal, vagy igyál egy Ultra Loss Shaket!
  • "Kihagyom a reggelit, mert különben egész nap zabálok." Igazából minden csak
    szokás kérdése. Évekig én is üres gyomorral vágtam neki a napnak. Egy ideje azonban beiktattam a reggelit, mert számos okból fontos. Egyrészt megadja a kezdő energialöketet, a "délig tartó lendületet", segít a szervezet számára a vércukorszint beállításában, hiszen az az ébredéskor kifejezetten alacsony, valamint csökkenti az elhízás veszélyét is. Így próbálj kezdetben legalább pár falatot enni, ha máshogy nem megy, de hidd el, idővel hozzá fogsz szokni!
  • "A gyümölcsben nincs cukor."
    Na ez egy hatalmas tévedés. Többször is találkoztam a gyümölcsdiéta elméletével. A módszer szerint a rostban és vitaminban gazdag gyümölcsök fogyasztása hatékony módszer, hiszen "alig van bennük szénhidrát". Az egyes gyümölcsfajták ugyan eltérnek kalóriatartalomban, de az mindegyikre igaz, hogy tele vannak gyümölcscukorral, azaz fruktózzal. Igaz, hogy hozzáadott cukrot nyilván nem tartalmaznak, de egy közepesebb alma szénhidráttartalma kb. 25g (fruktóz), ami nagyjából 100g főtt rizsnek felel meg, az ananászról, banánról, és a különösen édes gyümölcsökről nem is beszélve! Tény, hogy a kiegyensúlyozott táplálkozáshoz a napi gyümölcsfogyasztás elengedhetetlen, de hogy kifejezetten diéta céljából csak gyümölcsöket fogyasszunk napokig, annak nem sok értelmét látom.

2. Jól hangzó receptek
Az utóbbi pár évben menő lett sportosnak, egészségesnek lenni, vagy legalábbis ezt a látszatot kelteni. Éppen ezért hatalmas teret hódítanak az alakbarát recepteket megosztó blogok, internetes oldalak. Az összetevők között a méregdrága, burzsuj elnevezésű gasztro-csodák; zsírtalanított kókuszliszt, szénhidrát-csökkentett cukor- és mézhelyettesítők és stb. szerepelnek. Nagyon jól hangzanak, és már a receptet olvasva mindannyian odáig meg vissza vagyunk, de ilyenkor elfelejtjük azt, hogy az egészséges nem egyenlő a diétással! Attól még, mert valami zsírtalanított, még ugyanúgy lehet szénhidrátokkal teli, és fordítva (arról nem is beszélve, hogy ki tudja miből és hogyan készülnek ezek a termékek..). Fontos tehát, hogy ismerjük a hozzávalók tápértékét. A puffasztott rizsről is az ugrik be szinte mindenkinek, hogy a fogyókúrázók vagy épp a versenyzők fogyasztják, de arra már nem gondolnak, hogy színtiszta szénhidrát, amit leginkább a szénhidrátraktárak feltöltésére fogyasztunk, így abból sem lehet megenni fél raklappal egy nap. Vagy ilyen például a light joghurt, ami csak a zsírtartalmára vonatkozóan csökkentett energiatartalmú, hiszen ugyanannyi cukor van benne, mint az eredeti verziójában! 
További szösszenetek:

  • "A kókuszzsír kalóriamentes." Hát nem az. Azért mert a diétás receptek hozzávalójaként találkozol vele, még ugyanúgy színtiszta zsír. Igaz, minőségében más, mert amíg az étolaj felhevítése során rákkeltő anyagok keletkezhetnek, a kókuszolaj esetében nem. Utóbbinak könnyebb az emésztése, és hatékonyabban segíti a vitaminok és különböző ásványi anyagok felszívódását.
  • "A nyírfacukor diétás." Megint csak a mostanában trendi receptek elterjedését tudom be emögött. Igaz, hogy a kristálycukor negatív hatása nem tapasztalható a nyírfacukor esetében, tehát nem emeli meg gyorsan a vércukorszintet, de ugyanúgy cukor, ugyanúgy szénhidrát. Ezeket a hozzávalókat nem a fogyás érdekében kell használni, hanem az egészséges étrend kialakítása céljából! 
  • "A rizs is diétás, azért eszik a gyúrósok."
    Nos, azért eszünk rizst, mert nekünk is ugyanúgy kell a szénhidrát. A testépítőknek még inkább, de fitnessmodellként nekem is oda kell figyelnem a szénhidrátbevitelre. A hangsúly azonban itt is a minőségen van, hiszen nem mindegy, hogy a napi bevitelem minőségi szénhidrátból történik, vagy szemétből. Szemétnek szoktam nevezni az olajban tocsogó sült krumplit, vagy a tésztát például. A rizsnek sem alacsony a kalóriatartalma, ezért nem is diétás. Amiért viszont fontos alkotóeleme egy diétának az az, hogy magas ásványi anyag-tartalma van, valamint segít a lúgosításban is.
3. Helyi zsírégetés
Tőlem is sokszor kérdezték már, mit lehet tenni az úszógumik eltüntetése érdekében, mi hatékony a fenék zsírpárnáinak ostromlásáért, milyen gyakorlatokat végezzenek tehát a problémás területekre. A válasz ezen kérdésekre általában ugyanaz; diétázz, mert nem létezik ugyanis helyi zsírégetés! Hiába végzel naponta több száz, több ezer hasprést, a zsírt egyszerűen nem tudod onnan "leégetni". Ezen nem a mozgás fölöslegességét értem, mert a formás idomokért az izmok megdolgoztatása is fontos, de a kockás has, és a zsírmentes popsi csak diétával érhető el. A színpadon feszengő testépítők, és vonuló bikinimodellek hónapokig keményen diétáznak a versenyforma eléréséért. 

Kellemetlen ezzel a ténnyel szembesülnöd? Nem vagy egyedül. Ezért kínálnak annyiféle
"jobbnál jobb" módszert; nem jár lemondásokkal, könnyen betartható, stb. Tény; mindig egyszerűbb a könnyebb utat választani. Amivel viszont ilyenkor áltatod magad, az az, hogy tényleg könnyű lesz. Hát nem lesz az. De miért is lennél elégedett, ha valamit csak félgőzzel csinálnál végig, miért ne szenvednél meg a strandfazonért? Sokkal, de sokkal büszkébb lehetsz magadra, ha tudod, hogy amit végigcsináltál, az kőkemény munka, és igenis képes voltál  rá!

Még több téves gondolat:

  • "A vibrációs gépek lerázzák rólam a zsírt." A termékek ismertetője szerint 10 perc "rezgetéssel" 40-50 percnyi edzést spórolhatsz meg; beindítja a fogyást, karcsúsítja a derekad, és még csak át sem kell öltöznöd hozzá, hiszen meg sem izzadsz! Ez megint a mese habbal. Nem gondolod, hogy ami ennyire jól hangzik, az valójában nem is igaz? És ez nem az örök negativitásomból ered. A kutya ott van elásva, hogy a fogyáshoz több kalóriát kell égetned, mint amennyit bevittél egy nap. Ehhez a test vibrációja nem elegendő, igenis el kell menni edzeni, ha tetszik, ha nem!
  • "A tárogatás karcsúsítja a lábam." A combközelítő és távolító gépek használata felettébb gyakori a csajok körében. Sokáig nézhetik magukat a tükörben, miközben barátnőjükkel beszélhetik át az aznapi történéseket. De valójában ha nagy súllyal dolgozol, csak az izmot vastagítja a zsírpárnáid alatt (már ha vannak:)). A comb és a fenék kritikus terület szinte minden nőnél, ezért csakis hónapokig tartó edzésprogram, illetve diéta követésével tudod csökkenteni az ott lerakódott felesleget!
4. Táplálékkiegészítők
Ma már egyre több és több étrend-kiegészítő termékkel találkozunk a reklámokban, a boltok polcain, de sokszor nem igazán tiszta a kép, ami a fejekben él. Ilyen például, amikor valaki azt hiszi, hogy a proteinshake, amit a színes kis palackokból iszunk, az illegális, és abszolút egészségtelen. Nos, a táplálékkiegészítő boltokban kapott termékek nem egyenlők a teljesítményfokozókkal és szteroidokkal, hanem a szó szoros értelmében vett étrend kiegészítő funkcióval bírnak. Egy bikini-modellnek is magasabb fehérjebevitelre van szüksége, egy testépítőnek ez a mennyiség pedig hatványozottabb is lehet. Ha testsúly-szor 2-3 grammot veszünk a napi szükséges bevitelnek, akkor nekem személy szerint 120-180g fehérjét kéne fogyasztanom naponta. Ha ezt a mennyiséget mondjuk  csirkehússal szeretném bevinni, az napi másfél kiló csirkét jelentene legalább, ami nem feltétlenül pénztárcabarát, hiszen kb. havi +20 ezer forinttal járna. Ezért használok tehát én is fehérjekoncentrátumokat (proteinshake, BCAA, glutamin). Hosszútávon költséghatékonyabb, bár így is egy-egy felkészülés rengeteg pénzbefektetéssel jár. Ezen felül pedig változatosságot is jelenthet a hosszú heteken át tartó diétában.

Ezek a készítmények a tej alkotórészét jelentő tejsavóból, szójából, vagy akár állati fehérjéből készülnek. Nem mások, tehát mint amiket alapból a szupermarketekben vásárolunk, csupán a "fölösleges tápanyagoktól" mentesek, és kifejezetten a sportolók számára vannak kifejlesztve. 

Apróbb tévhitek:

  • "A fehérjeturmixtól lesznek olyan nagydarabok a testépítők." 
    Itt két dolgot is tisztázni kéne. Egyrészt a proteinkészítmények, mint már említettem, egyfajta fehérjekoncentrátumok, amelyek semmilyen negatív, vagy deviánsnak mondható hatással nem rendelkeznek. Nem teljesítményfokozó szerek, vagy illegális tömegnövelők, szteroidok. Ha kőkeményen edzel, az izmaid minőségének és mennyiségének fokozásában, illetve megtartásában játszanak kulcsszerepet. Edzés során az aktív izommunkának köszönhetően az izomrostokban apró szakadások keletkeznek, ilyenkor pedig a szervezet ezeket a területeket igyekszik "befoltozni". Ekkor lehet hasznos egy proteinturmix, mert ha edzés után bedobsz egy Nitro Pure Whey Goldot például, ez a fajta anabolikus (felépítő) folyamat fokozható. Másrészt zárójelben megjegyezném, hogy a profi testépítés nem működik illegális szerek nélkül. De ezeket nem a táplálékkiegészítő boltokban találod...
  • "Zsírégető használata mellett nem kell edzenem."
    Sokan csodaszerként tekintenek a zsírégető tablettákra, azonban önmagunkban sajnos semmit sem érnek. Megfelelő edzésterv és diéta nélkül hiába kapkodod be százasával a pirulákat, nem leszel sem könnyebb, sem vékonyabb. Semmit nem adnak ingyen, minden egyes leadott dekáért meg kell küzdened! Igaz, hogy a zsírégető termékek hatékonyabbá tehetik a munkád. A zsírbontás két alapvető feltétele a magas oxigénfelvétel, illetve az aerob edzéstechnika; 
    ezeket nevezzük cardio gyakorlatoknak. A zsírégető folyamat hatékonyságát növelheti a Thermo Drine is, de ami fontos, hogy maximum 1-2 hónapig szedd, utána hagyd egy picit megpihenni a szervezeted. Ha sokáig szeded, egy idő után a tested hozzászokik a kapott dózishoz, és már nem lesz elég neki a kapott mennyiség. 
Képek forrása weheartit.com
Azt hiszem estig ülhetnék a laptop felett, amíg összeszedném mind azt a sok téves gondolatot, ami sokszor a rossz irányba visz el bennünket. A legfontosabb tényezőt mindig kihagyják, hogy habár alapvetően egyformák, valójában mégis különbözőek vagyunk. Az egyik fogyókúrás módszer használ, míg a barátnődnek nem, vagy lassabban jön rád az izom, mint a szomszédodra. Nem lehet általánosítani! Ki kell ismerni a tested, és amint megtudod, mi az ami hatékony számodra, könnyebben is tudod formálni. Ne dőlj be a média által kreált ideálnak, csak is magaddal törődj! Nézz utána, tanulmányozd, derítsd ki, és ami a legfontosabb; kérdezz! Mindenképp fontos utánajárnod a háttértudást jelentő ismereteknek. Ha ez megvan, már csak a kitartás kell. Légy erős, és akkor biztosan el tudod érni a célod, mindegy ki mit mond vagy ígér! :)


Kővágó Henrietta



Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése