2014. szeptember 19., péntek

Mozgásformák, melyek közül te is kiválaszthatod a hozzád illőt!

Általában a kondis edzésekről, és a hozzá kapcsolódó témákról írok, de időről-időre rá kell jönnöm, hogy nem mindenki érzi otthon magát az edzőtermekben. Ezzel nincs is semmi baj, hiszen mindannyiunk más sportágban találja meg önmagát! Többféle sportágról és mozgásformáról halhattál már, de röviden próbálom összeszedni azokat, melyek intenzívebb alakformáló hatással bírnak, hogy segíthessek a számodra ideálisat megtalálni!




1. Aerobic

Több fajtája létezik (pl. step, dance, boksz, stb.), de alapvetően az állóképesség fejlesztésére alkalmas; egyfajta ütemes gimnasztikai mozgást, változatos, manapság már táncos koreográfiát értünk alatta. Érdekesség, hogy valójában a hadsereg és a NASA űrhajósainak testgyakorlására alkották meg még a 60-as években. Az aerob szó az oxigén jelenlétében történő edzést jelenti, mely során az oxigén katalizátorként működik a zsírok és szénhidrátok bontásakor. Nevéből adódóan magas oxigénfelvételt igényel, ezért képes erősíteni a tüdőkapacitást, szív-, és keringésrendszert, valamint ezért alkalmas a zsírégetésre is. 

2.Zumba

A dance-aerobichoz hasonlóan a zumba is táncos kondíciójavító mozgásforma, a 90-es évek Latin-Amerikájából indult. Leginkább a latin-táncok világát idézi, mind zeneileg, mind mozgásformailag is, épp ezért válhat roppant élvezhetővé. A Kolumbiában használatos "zumba" kifejezés is a szórakozást és a gyorsan mozgás fogalmait jelenti. A zsírégetés mellett elleshetsz egy-egy lépést a különböző latin-amerikai táncokból.

3. Kangoo

Ma már igen elterjedt edzéstípus, mely során speciálisan, az ugrálásra kialakított kangoo-cipőt kell viselni. Ha kezdő vagy, eleinte az egyensúlyozás és egy helyben állás is komoly nehézségeket okozhat, de hamar hozzá tudsz szokni. Valójában ez a fajta nehezítés teszi lehetővé, hogy intenzívebbé váljon az edzés annál, mintha sima edzőcipőben végeznéd, és az ízületeid terhelését is nagymértékben csökkenti. Kiváló zsírégetésre, az izmok feszesítésére, és nem utolsó sorban rendkívül szórakoztató is! 


4. Kranking

Újfajta mozgásformát jelent, hiszen az általunk ismert aerob és kardio edzéseket leginkább lábbal végezzük. A kranking ebben jelent új dimenziót; a mozgás leginkább a karral történik. A sporteszközt kézzel tekerhető kerékpárhoz tudnám hasonlítani, amely lehetővé teszi a magas pulzusszám elérését és fenntartását, de tehermentesíti a lábakat, amely egy intenzív lábedzés, túlsúly, vagy sérülés esetében ideális lehet. 


5. Spinning
Csak úgy, mint az aerobic, a spinning is egy intenzív edzésprogram, melyet teremben és zenére végezhetsz, de itt egy speciálisan kialakított kerékpáron izzadhatsz. Kardio edzésnek minősül, tehát rendkívül magas energiaégetéssel, és oxigénfelvétellel jár, mely erősíti a szívet, a tüdőt is. Az kerékpáron való tekerés intenzitása az óra alatt folyamatosan váltakozik, így a szervezeted nem tud hozzászokni a terheléshez, hanem folyamatosan a zsírégető zónában marad, a pulzusszámod magasan marad. 

6. Hot Iron


Olyan edzésmódszer, melyet gyógytornászok és testépítők alakítottak ki. Alkalmas lehet számodra is, ha nem szeretsz a konditeremben a gépekkel bajlódni. A tested összes izomcsoportja megmozgatható az edzés alatt használt súlyzórudakkal. Edzettségi szintedtől függően emelheted a súlyt és az ismétlésszámot. Kiválóan alkalmas a szálkásításra, valamint az edzés közben szóló zene pörget és motivál is, így a mozgásforma nem válik unalmassá, monotonná.  

7. Kettlebell

A gömbsúlyzók, melyeket a kettlebell edzések során használhatsz, eredetileg a gabona kimérésére szolgáltak az orosz piacokon, később pedig az orosz hadsereg erőfejlesztési eszközévé vált. Előnyei közé tartozik, hogy egyszerre végezhető vele aerob és aneorob edzésprogram is, növeli az izmok állóképességét, jelentősen megmozgatja a gerinc menti mély hátizmokat, melyek a tartásért is felelősek. Nagy hangsúlyt fektet a robbanékonyságra, kevésbé monoton formája a súlyzózásnak, ám izomtömeget nem feltétlenül növel dinamikus gyakorlatai miatt.

8. Spartan training


Végül de nem utolsó sorban a felsoroltak közül a legkeményebb mozgásformához érkeztünk. A spártai edzésmódszer egy teljesítményorientált edzésprogramot jelent, amelyben alapgyakorlatoknak számítanak többek között a teljes testsúllyal végzett mozgások, a koncentrálóképességet igénylő koordináció-fejlesztő mozdulatsorok. Igazán motivált egyéneknek való, hiszen ez az edzésforma a korlátok ledöntéséről is szól. 


+1 Polefitness
Úgy érzem kihagyhatatlan a  rúdtánc erősporttá fejlesztett változatának megemlítése. Sajnos itt-ott a köztudatban még mindig nem tudják külön választani a sztriptíztől, és sokak fejében ugyanolyan erkölcstelen dolognak minősül. Valójában azonban amellett, hogy igazán nőies mozgás fejleszthető vele, az erőszintet is nagymértékben növeli. Ötvözi a torna, a balett és ritmikus gimnasztika elemeit, de a legfőbb hangsúly természetesen az izomerőn van. Ajánlom minden csajos lánynak, aki szereti a művészi mozgásformákat! 


Természetesen a lehetőségek tárháza ennél sokkal-de sokkal nagyobb, de ha egy kis változatosságra, vagy valami újra vágysz, próbáld ki valamelyiket a felsorolt mozgásformák közül. Bízom benne, hogy megtalálod a személyiségedhez legmegfelelőbbet, valamint ha edzéseid mellett az étkezéseidre is odafigyelsz, az eredmény garantáltan jelentkezni fog! Testmozgásra fel! :)





Kővágó Henrietta
protein-vitamin.hu

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése