2015. január 20., kedd

Hogyan válhat belőled fitnessmodell?

Alig 10 éve még a táncosok voltak a figyelem középpontjában, ma már minden második lány bikini fitness versenyző szeretne lenni. A legtöbbeket a színpadi csillogás vonz, de valójában egy versenyfelkészülés sokkal emberpróbálóbb, mint azt gondolnák. Kipróbálnád magad a fitnessmodellek közt, de nem tudod mely kritériumoknak kell megfelelned? Akkor mindenképp kattints a folytatásra! 

Kiss Virág, Arnold Classic győztes
Habár én sem vagyok nagy név az etalon versenyzők közt (Kiss Virág, Varga Timi, Salamon Dia, Békefi Brigi, Oláh Noémi, csakhogy hazaiakat említsek..), végigcsináltam már 4 szezont, a legszebb és legfájdalmasabb pillanataival együtt, ezért azt hiszem már tudok olyat mondani Neked, ami segíthet elindítani a versenyzővé válásod útján!

Legeslegelső szempont az adottság! Habár nekem is hitvallásom, hogy a genetika a teremben születik, azért vannak alapvető örökölt külső (és belső) jegyek, amelyeken képtelenek vagyunk változtatni. Ilyen például az izmok eredése és tapadása, a csontok hossza és vastagsága, vagy a csípő és vállöv szélessége. Ha pl. a terhesség, illetve szülés szempontjából legalkalmasabb, nőies, ámde igen széles csípőcsontozattal rendelkezel - és most elnézést az őszinteségemért, de - nem biztos, hogy a top versenyzők közt leszel. Persze vannak kivételek, és lehet játszani ezekkel az arányokkal; nagyobb izomtömeget építesz a vállaidra, vagy a színpadon olyan pózt veszel fel, amely ügyesen elfedi a széles csípődet!
További adottságaid közé tartozhat az izomtömeg-zsírraktárak aránya a testeden. Sokat kérdezitek tőlem is, hány kilónak kell lenni egy versenyen, mi is pontosan a kategória követelménye? Bikini kategóriában nincs súlyhatár, a versenyzőket magasság szerint osztják csoportokra. Többször találkoztunk olyan önbizalommal teli versenyzővel akinek semmi keresnivalója nem lett volna még csak a színpad közelében sem, mégis felállt, és megmérettette magát. Az írott szabályoknak abban a tekintetben kell megfelelni, hogy ne tedd nevetség tárgyává magad. Ha pedig jó is akarsz lenni, mi több, igazán jó, akkor pedig nyilván tízparancsolattá kell tenned a szabályzatot!
Varga Tímea, Arnold Classic győztes
A bikini fitness is, mint a többi kategória igen szubjektív. Ami azonban még jobban megnehezíti a helyzetet az az, hogy míg egy fitness kategóriában van objektívebben pontozható, másfél perces színpadi táncos koreográfia, addig a fitnessmodelleknek "csak" a fizikumukra kell figyelni. Nagy figyelmet kell fordítani a feszes, tónusos izomzatra, de lepontozásra kerül a túlzott szárazság, erezettség. A bírók figyelik a nőies megjelenést, kisugárzást; hajviseletet, a bikini szabását és színét, a sminket, minden olyan tényezőt, amely összképben egy izmos, de még mindenképp nőies külsőt kölcsönöz a versenyzőknek! Ennek a hátránya, hogy kevésbé egzakt pontozást eredményezhet, viszont a pozitívuma, hogy helyezésekkel előrébb kerülhetsz, ha egy egész jó formához olyan megjelenésed van, ami megfogja a bírókat!

Mit is tehetsz továbbá a versenyzői fizikum eléréséért? A tónusosságért mindenképp
Oláh Noémi, IFBB Bikini Pro
súlyzós edzéseket kell beiktatnod a mindennapjaidba! Bizonyos előnyt élvezhet az, aki végigsportolta a fiatalkorát, de valójában az is belekezdhet ebbe, aki sosem volt mondjuk atléta, vagy tornász. Miért fontos a súlyzós edzés? A testépítést úgy képzeljük el, mint egyfajta látványpékséget; minél szebbnek, formásabbnak kell lenned, de ezt megfelelő üzem, a konditerem nélkül nem tudod elérni. Persze saját testsúlyos edzésekkel mondjuk kiváló erőnléted, kockás hasad lehet, de nem fogsz tudni koncentráltan végezni egy adott izomcsoportra bontott gyakorlatot. A bicepsz csúcsosításához mondjuk egy koncentrált bicepsz gyakorlat sokkal hatékonyabb lehet, mint egy húzódzkodás, mert habár utóbbi nehezebb egyébként, de több izomcsoport is bekapcsolódik a feladat elvégzésekor, így nem kifejezetten a bicepszed kapja csak a terhelést. Ahhoz, hogy a látványpékség minél híresebb és jobb legyen, a megfelelő alapanyagokat kell használnod, és a legjobb üzemben kell készülnöd!

Nem elég azonban edzeni! A versenyforma elérésének legnagyobb része a megfelelő táplálkozás. Ha egész évben eszed a fehér lisztes, cukros ételeket, attól nem lesz minőségi, zsírmentes izomzatod! A versenyfelkészülés szakaszait tekintve más- és más étrend szerint étkezünk. Alapozó/tömegelő szakaszban magasabb a szénhidrát bevitel, belefér a heti csalás is, de egy alapvető szinten tartó diétát követünk. (Versenyzői étrend és életmód mellett a bulizás és alkoholfogyasztás teljesen ki van iktatva!!) Naponta elfogyasztott ételeink közé tartozik a rizs, csirkemell, zsírszegény túró, zabpehely, zöldségek, gyümölcsök, fehérjeturmix. A versenyidőszak közeledtével kezdődnek a szigorítások, például a tejtermékek és gyümölcsök nélkülözése, majd a verseny hetében a legkeményebb étrend szerint élünk, akkor már a zabpehelyért és túróért is sírni tudnánk (főleg a csokiért!!!!). Már korábban írtam a versenyidőszak szépségeiről, ha érdekel, itt visszaolvashatod!

Habár sajnos bikinifitnessben is élnek teljesítményfokozókkal, és illegális szerekkel, az én hitvallásom (és szerintem a legtöbb versenyzőé) az, hogy megfelelő táplálkozással és jól megválogatott táplálékkiegészítőkkel is képes vagy ugyanazt a testösszetételt és kompozíciót elérni! Lehet, hogy nem 1 vagy 2 év lesz, hanem 5-6, de az a forma 100%ig Rajtad fog múlni! Nem késel le semmiről, versenyek voltak és lesznek is, csak saját magadnak felelj meg! Miért fontosak a táplálékkiegészítők? Igaz, nem ugyanolyan hatékonyak mint a doppinglistát szerek, de segítenek az izomtömeged növelésében és megtartásában, a szálkásításban, a diéta kiegyensúlyozottá és változatossá tételében, stb. Mindenképp kérd ki szakember tanácsát abban az esetben is, ha hobbi szinten sportolsz!

Összegezésképp fontos leszögeznem, hogy a versenyzés egy életforma. Támogató háttér, megfelelő időbeosztás és adottságok mellett nem fogod tudni kihozni magadból a maximumot! Láss a csillogás mögé, a versenyzés nem csak a színpadon töltött 5-10 percről szól! Kemény, hónapokra szóló felkészülést igényel, ami nemcsak a testedet, de a lelkedet is megviseli. Ha úgy érzed, van benned elég energia ahhoz, hogy álmaid megvalósítsd, vágj bele! 

Kővágó Henrietta, protein-vitamin team
Instagram


Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése