2015. február 10., kedd

Szuperélelmiszerek 1. rész: avagy mit egyél, hogy egészségesebb legyél

Szuperélelmiszereknek (superfood) nevezzük az olyan antioxidánsokban gazdag ételeket, amelyeknek egészségmegóvó, immunerősítő képességet tulajdonítanak a tudósok illetve dietetikusok. Több szuperételt rákellenes hatásáról ismerünk, ilyen például az acai bogyó is. Ha fontos számodra az egészséges táplálkozás, vagy szeretnél tájékozottabb lenni a témában, érdemes utánanézned az alábbi élelmiszereknek. Ezen lista természetesen csak egy része az egészséges élelmiszerek és tápanyagok tárházának!

Fokhagyma
Közel 30 év alatt elvégzett tanulmányok bizonyítják, hogy a fokhagymának számottevő rákellenes hatása van. A  National Cancer Institute szerint minél több nyers vagy főtt fokhagymát fogyasztunk, annál kisebb az esélyünk a gyomor-, illetve vastagbélrák kialakulására. Egyes szakértők szerint érdemes várni 10-15 percet a fokhagyma megpucolása és felaprítása között; így tudjuk maximálisan kihasználni az aktív hatóanyagok erejét!

Brokkoli
Brit kutatók kimutatták, hogy azok a prosztatarák jeleit produkáló férfiak, akik heti 4 alkalommal csempészték be étkezéseikbe a brokkolit, képesek voltak megelőzni, hogy rákos daganataik növekedésnek induljanak. Ezen kívül a brokkoli számos pozitív tulajdonsággal rendelkezik: rostban, C- és K-vitaminban gazdag, valamint alacsony a kalóriatartalma is, ezért a sportolók és diétázók egyik megszokott ételének számít. 

Acai bogyó
Erőteljes antioxidáns révén intenzív immunerősítő hatással rendelkezik, vitamindús és rostban gazdag, valamint magas az egészséges zsírsav, tehát omega6- és 9 tartalma. Találkozni lehet vele C-vitamin formájában is.

Chia mag
Azaz azték zsálya; segíti az emésztést, rosttal teli. Magas továbbá az omega3-artalma, ezáltal a szív- és érrendszeri betegségek megelőzésében is kulcsszerepe van. Készíthetsz belőle pudingot, teljes kiőrlésű kenyeret, joghurtot, még akár jamet is!

Spirulina 
A chia maghoz hasonlóan szintén az aztékoktól ismerjük. Megtisztítja a vért az ártalmas anyagoktól és a salakoktól, valamint 18 féle aminosavat tartalmaz, ebből 8 esszenciális. A spirulina kiváló vírusellenes hatással is rendelkezik, megköti a szervezetben lévő káros gyököket.

Kurkuma
Az ázsiai ételek élénk sárga színű főszereplőjéről kevesen tudják, hogy segíti az emésztést és méregtelenítést, valamint erős antioxidánsként segít megelőzni a rák kialakulását, illetve annak terjedését. Könnyen beilleszthető bármilyen étrendbe, hiszen nem kell belőle nagy mennyiséget fogyasztani; a napi ajánlott bevitel kb. 1 teáskanál.

Ginseng
Több fajtája van; létezik ázsiai, amerikai, és szibériai is, de alapvetően hasonló kedvező hatással bírnak. Növelik a teljesítményt, szellemi frissességet nyújtanak, így fáradtság vagy stresszesebb időszak esetén ajánlatos fogyasztani. Általános immunerősítő hatása mellett a szexuális vágyat is fokozza.

Gyömbér
Méregtelenítést segítő tulajdonságával fokozza a salakanyagok kiürülését, valamint gombaölő hatásának köszönhetően felturbózza az immunrendszert. Ezeken felül pedig gyulladáscsökkentőként gyakran találkozni vele ízületvédő készítményekben.


protein-vitamin.hu


Szemezgessetek, és válogassatok az élettanilag kedvező hatással rendelkező, 100%-ig természetes "csodaszerekből", én pedig igyekszem bővíteni a listát! Épp ezért térjetek vissza rendszeresen a blogomra! :)






Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése