2015. július 11., szombat

6 dolog, amit a elronthatsz a diétában és/vagy edzésben

Diétázni nehéz. Edzeni fárasztó. A testformálás lemondásokkal jár. Ezek tények. Ha mindezek ellenére mégis rászántad magad arra,hogy izmosabb, karcsúbb, szálkásabb legyél, a fellépő nehézségek rendszerint akadályt gördíthetnek eléd. Mi az a 6 hiba, amit biztosan elkövethetsz a diéta és edzések alatt?



1. Nem eszel eleget
Sokan a mai napig azt hiszik, hogy testüknek azzal tesznek jót ha nem esznek. A koplalás nem egyenlő az egészséges fogyást biztosító diétával, és igazából nem is sok jó származhat belőle. Igaz, tök jól hangzik a napi több kilós fogyás, de hosszútávon csak hátrányod származhat belőle. Egyrészt szervezeted alapanyagcseréje csökkenni kezd, ez pedig jojozáshoz fog vezetni. Ha józan paraszti ésszel belegondolsz, mivel a tested éhezésnek éli meg a táplálékbevitel csökkenését, ezért túlélésre fog koncentrálni, és tartalékolni kezd, ezzel pedig be is indítod a jojo-effektust. Számos más mellékhatásról is beszélhetnénk még, mint a hajhullás, fáradtság, depresszió, izomveszteség, megnyúlt bőr, stb. Az egészséges fogyás heti maximum 1 kilót jelent. Ha szem előtt tartod az egészséged, ne készítsd ki a szervezeted a divatdiéták kínálta gyors és drasztikus súlyvesztésnek.

2. Túl sokat eszel
"Ooo, hát ez  kis kocka sütike még belefér!". Nem, nem fér bele. A melléevés többletkalóriát jelent, tekintve hogy a csipegetés minden valószínűséggel valamilyen édességet, nasit jelent. A sóvárgás teljesen normális, én is sokszor dézsmálok, de sajnos a hatékony testformálás érdekében ki kell nőni ezt a rossz szokást. Nem hiába hangsúlyozza minden edző és versenyző a tisztán kajálás fontosságát! Étkezz napi 5-6 alkalommal, de  kisebb adagokban és alaposan válogasd meg ételeid hozzávalóit!

3. Türelmetlen vagy
Havonta edzéstervet váltasz, mert nem látod magadon a fejlődést? Lehet épp ez a baj! Egy kezdőnek általában 3-5 hónapig érdemes végeznie ugyanazt az edzéstervet, hogy megfelelő alapjai legyenek, ugyanis a legeslegfontosabb a gyakorlatok helyes végrehajtásának elsajátítása, és egy alap izomtónus kialakítása. Haladók esetében ez az időperiódus körülbelül 2-3 hónapot jelent, utána lehet ismét új edzéstervet készíteni. Persze a testformálás több mindentől függ; általános egészségügyi és fizikai állapot, zsírraktárak és izomtömeg aránya, eltérő anyagcsere, stb. Légy türelemmel! Ebben a sportban, illetve életmódban az idő a legjelentősebb tényező!

4. Nem elég intenzív az edzés
Képes vagy akár 2-3 órát is elszüttyögni a teremben anélkül, hogy elfáradnál? Sokan képesek azt hinni, hogy az edzés akkor jó, ha kellemesen jól esik. Akkor mégis mit jelent a No Pain - No gain? Mind a fogyáshoz, mind pedig az izomtömeg növeléséhez kemény edzések kellenek. Ha az edzés végéig alig termeltél pár csepp izzadtságot, érdemes elgondolkozni rajta jó edzéstervet követsz-e. Persze mindig az adott állapotodhoz kell igazítani az edzést, pl. betegségek utáni felépüléskor nem kell totálisan széthajtani magad, de a lényeg hogy az aznapi maximumot kihozd magadból!

5. Túl sokat edzel
Belegondoltál már miért alszanak olyan sokat a gyerekek? Tudod miért olyan fontos a megfelelő mennyiségű és minőségű, pihentető alvás? Alvás közben termelődik ugyanis a legtöbb anabolikus azaz felépítő hormon, amely a növekedésünket és izmaink növekedését teszik lehetővé. Ahhoz tehát hogy fejlődj, pihenni is kell. Legalább heti 1-2 pihenőnapot érdemes tartani, ezzel kerülheted el a túledzettséget. Ne feledkezz meg edzések végén lenyújtani az igénybe vett izmokat, ugyanis a túledzettség és a nyújtás hiánya jelentősen megnöveli a sérülések kialakulásának kockázatát!

6. Nem magadért csinálod
Manapság menő fitness-versenyzőnek lenni, főleg úgy, hogy napi rendszerességgel bukkannak fel a saját magukat közszereplőnek vagy hivatásos sportolónak kikiáltott bikini modellek, gyakran nulla (verseny)tapasztalattal. Ha te is ebbe a sorba kívánkozol beállni, vagy csak az exednek szeretnél visszavágni, akkor félő, hogy a másoknak való megfelelés válik központivá számodra. Elsődlegesen saját magadért, az egészségedért tegyél, és akkor biztosan nem lesznek túlzott önértékelési zavaraid, és nem mások véleményét fogod szem előtt tartani!

Kővágó Henrietta

Instagram

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése